28 januari 2009

GI och LCHF


Rövarmamman har föraktat blomkål nästan hela livet. Äckligt och smaklöst. Något onödigt. Men nu passar blomkålen riktigt bra, på tallriken, i munnen och i magen. Genom att byta ut potatis mot blomkål sänker man kolhydratintaget rejält. På så vis minskar energimängden och förhoppningsvis kroppsvikten.

GI-fantaster rekommenderar mos gjord på blomkål, men det var inte moget här ännu...mycket aptitligare är det att bara ösa upp kokta bitar blomkål på tallriken och hälla sås gjord på malet kött och grädde ovanpå. Eller broilersås, eller varför inte i nödfall bara en ordentlig klick riktigt smör. Enligt LCHF äter man inga kolhydrater men tillräckligt med riktigt fett. Ost och grädde i alla former, grönsaker som växer ovan jord och så kött, fågel och fisk. En trevlig diet, som visar sej fungera bra. men alla dagar blir inte LCHF, vissa blir bara GI.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Smaksätt moset med mycket persilja och lite smör så försvinner blomkålen.

Hälsningar Kim.

Rövarmam sa...

Aha, tack! Meen, det är inte smaken utan konsistensen som stör mej. har du knep för det också?