04 december 2008

dieter


Vad är detta? Jo, kolhydrater. Socker. Vita makaroner och korv som mest innehåller vitt mjöl och sen ett hjärta av söt ketchup. Det här är vardagsmat för barn som är hemma med mammor om dagarna. Tyvärr orkar inte mammor alltid laga så hälsoriktig mat. För barn som växer är det ok att äta kolhydrater, men mammor ska inte växa.


Detta ser bättre ut. GI-lunch. Solrosfrön rostade i olivolja, sallad av riven vitkål och färsk gurka, en rejäl klick cremefraiche och en skivad tomat. Man tager vad man haver. Att äta kolhydratfattigt innebär inte att gå hungrig. Istället för energi från kolhydrater sätter man in fett som energikälla. Rent fett och inte lättprodukter. Och det fungerar. Man mår bra, orkar mer och känner sej pigg. Sötsuget försvinner efter ungefär en vecka och kilona rasar i en takt av ca ½-1 kg/vecka.
GI-folk håller kanske inte med om detta med fettet. Rövarmammans kost påminner kanske mer om LCHF (Lågkolhydrathögfett). På nätet finns hur mycket som helst att läsa om de nyaste rönen om varför vi blir feta och hur vi blir sunda och slanka. Det farliga fettet var kanske sist och slutligen bara de kommersiella krafternas kampanj. Före vi hade low fat och light och kevyt och lätta så fanns det inte lika mycket fetma i västvärlden...

Inga kommentarer: