30 juli 2008

Lästips


En bok att rekommendera till alla. En bok för slöa dagar i solen eller i skuggan, helt beroende på om man får soleksem eller om man annars bara vill bränna sej eller få värmeslag.

"Kommer att räknas som en av de klassiska svenska barndomsskildringarna" sa Mats Gellerfelt på svenska Aftonbladet.
Handlingen är den att en pappa dör. En dotter ser tillbaka på deras liv tillsammans. Mig äger ingen är Åsa Linderborgs berättelse om uppväxten med sin ensamstående pappa, härdare vid Metallverken i Västerås. En berättelse om klasstillhörighet, manlighet och utanförskap. Om alkoholens makt och en dotters vånda. Drömmen om förändring står mot rädslan att sticka ut. Humorn blir en vardagsstrategi för en brokig arbetarsläkt under folkhemmets storhet och fall. På ID-kortet står det Leif Boris Andersson, född den 15 februari 1941.
En gripande bok. Varm och underbar historia om en pappa som älskar sin dotter över allt annat. Trots att storyn är förutsägbar och sorgsen vill man bara läsa och läsa. Det är lustigt att man känner igen och kan minnas vissa detaljer om hur det var att vara barn på 70-talet.


Låna boken på närmaste bibliotek, av Rövarmamma eller köp en egen:

Trevliga läsestunder!

3 kommentarer:

Hanna sa...

Vad lustigt, jag skulle precis rekommendera just den boken på min blogg! Den är verkligen bra.

Överlever ni sommarhettan? Det är på gränsen här...*puh*

Netta sa...

har ett boktips åt dig: "Ta livet av mig, mamma!", Marianne Käcko, ifall du inte redan läst den. jag har den själv, så ifall du har vägarna förbi så finns den till förfogande!

Rövarmam sa...

Tack tack Netta! Men jag beställde också den från Adlibris och jag tyckte om den.