25 november 2007

Egen dörrkrans



För någon vecka sen ordnades en kvinnokväll där vi både fick äta gott och lära oss hur man binder kransar. Idag var det dagen att testa sina färdigheter i denna konst. Tråd och tång och liten sekatör, och så naturmaterialet förstås, det är vad man behöver. Kanhända blev denna första innerkrans lite för liten, men den får duga som prototyp.

Skräpigt och bökigt med en massa ris och kvistar inne i huset, men man kan inte jobba ute med det heller. Både materialet och fingrarna blir för styva av kölden. Inomhus framför brasan är det riktigt mysigt att sitta med kransbindande. För utseendets skulle ville jag gärna använda enris och lingonris också, men enriset sticks så hemskt och lingonriset är så jobbigt att plocka...vadå lat?


Hm..för liten och för yvig, borde ha klippt kortare bitar av riset och bundit fast det mer, alltså inte lämnat så långa..långa, ja vad man nu säger, ni ser ju själva. Tätare kunde den ha fått vara också. Men är man otålig och vill se resultat snabbt så blir resultatet just därefter också!


Slutligen fäste jag lite prydnader, en nyligen inköpt mjukis-snögubbe, en rosett av ett rött och ett rutigt sidenband, en torkad kotte och en förgylld mini bärklase. Nästa år ska snögubben få en större och tätare krans att sitta i, det lovar jag.

6 kommentarer:

Anonym sa...

ÅÅh kransen!!!...den skulle jag ju lära mig(glömde bort kvinnokvällen heelt).Man blev inspirerad av din krans...JÄTTEFIN!!Petra

Gammelgård sa...

Vilken fin krans!
Hoppas du kryar på dig!

olivelund sa...

Ha vart ju superfin kransn diin!!!!

Rövarmam sa...

OJ! Tycker ni? Nåja, tack då, kanske ja int ska jämför me hon som va på kvinnokvälln å sku lär oss - hon e ju liksom utbildad o ha väl bundi några kransar under karriären sin....:-)
Men. Nästa ska bli finare. Envisa jag.

Caroline sa...

Kransen är jättemysig!

Hanna sa...

Vad mysigt med hemmagjord krans! Jag blir alltid så imponerad av pysselmänniskor, själv saknar jag allt slags pyssel-tålamod tyvärr...