18 november 2007

3D-teknik och DeCoupage

Både fredag och lördag har Rövarmamman fått ägna sej åt något riktigt trevligt. Det är kreativt och pyssligt och intressant och gör att mammor orkar bättre med sina hem, sina barn och sina män sen.


På fortsättningskurs i 3D-teknik fick deltagarna själva välja vad som intresserade. Längst till vänster en typisk servetttavla. I mitten en brödspade som dekorerats med julmotiv och eventuellt blir en julklapp. Till höger champagnglas på tork. Det nya för denna kurs var tekniken att fästa servett på glas och porslin. Genom att använda rätt medel och sedan bränna i ugn blir föremålen användbara och tål handdisk.


Ibland är det bra att ha fler än ett par händer, här hjälps man åt att foga ihop ramen till en tavla. När ramen är limmad och putsad målar man den i passande färg. Vill man inte använda ram kan man också göra tavlor på tjocka panåer, då målas kanterna och kvadraten i mitten där motivet ska komma lämnas omålat. Man måste inte göra tavlor, man kan klä askar och lådor i trevliga mönster och färger. Roligt att ge bort presenter i hemgjorda askar. Eller att bara ha själv...


Det andra nya för denna kurs var lampskärmarna. Mullbergspapper, lampskärmsplast, servetter, silikon, DeCoupagelack, papper, snören, metallgaller och en limpistol är vad som behövs. Och kanske lite inspiration, men det är det man har kurser till! Jättefina lampskärmar blev producerade på lördagen. Alla deltagare var så duktiga.



















Den här modellen har jag skaffat material till och ska göra en till julen tänkte jag. Och den till höger gjorde jag på kursen. Foten på lampan ska målas om lite men annars är jag nöjd. Den skärm som fanns på vår nattlampa vid sängen var alldeles blek av tidens tand och bränd av lampor.
Med samma teknik kan man också göra lyktor för värmeljus. Det blev skaffat en hel del material så jag misstänker att ni får se mer av servettkonsterna här i bloggen framöver.



Det är helt otroligt vad mycket fina servetter det finns nu för tiden! På lumikellot kan man beställa ifall man inte hittar i butiker. Det är bara fantasin som sätter gränser för vad man kan göra med servetter...

5 kommentarer:

Anonym sa...

MEN VA FIINT!!Petra

Caroline sa...

Va' fint! Har bara provat att göra decoupage på tyg... personliga marimekkko-gardiner blev det... men på glas är intressant... ska se vad tiden räcker till...

Rövarmam sa...

På tyg? Det har jag inte prövat..kan du inte göra ett inlägg om hur man gör?

Ja Petra man blir såå inspis av att si hur grannt all lagar på kurs!

olivelund sa...

Fin lampskärm du ha laga, ja vill å sii meir åv he du lagar!

Caroline sa...

Nu har jag skrivit ett inlägg om mina gamla Marimekko-gardiner på min blogg...