18 oktober 2007

Valokuvatorstai



Veckans utmaning i valokuvatorstai är saaste (=förorening, miljöförstöring).


Jag kom att tänka på fotot vi tog en bit från hotellet på våran smekmånad i Hurghada. Inte för att jag någonsin funderat värst mycket på hur det ser ut i öknen i Afrika, men jag hade ändå trott att öknen var sand. Bara sand.


Men jag hade fel, riktigt fel, se bara på dagens bild. Öknen håller på att förvandlas till en avstjälpningsplats. Innanför staket mot hotellet har man städat, det var ett fint hotell som sköttes oklanderligt. Hotellet och stranden som hörde till, och alla planteringar, trädgårdar, tennisplaner och golfbanor var omringat av taggtrådsstängsel eller murar. Allt man behövde fanns innanför, men av nyfikenhet promenerade vi en dag längst bort på området, avsides och bakom. På så vis kom det sej att verkligheten avslöjades för oss, vi fick alltså veta vad som finns bakom de snygga kulisserna. Fy.

2 kommentarer:

Nohna sa...

Just det!

Stina sa...

Jag var också dit (med en kompis) ungefär samtidigt som ni var. Halva Hurgadha såg ut på det där viset. FY säger jag också!