02 oktober 2007

Dockskåpet

Idag regnar det också men det gör inget, vi har mycket att pysssla med inomhus! Dockskåpet har fått nya gardinstänger och gardiner i alla rum.


På övrevåningen finns två sovrum med likadana tapeter. Tapeten är densamme som vi hade i kammaren i mitt barndomshem. Men där är föstås renoverat för länge sedan. I dockskåpet behåller vi tapeten för minnenas skull.

Gardinerna har jag gjort av tygbitar som blivit över när jag sytt bl a gardiner till mitt eget hem.



Gardinstängerna är gjorda av plastad metalltråd, man hittar sådan i olika färger på Tiimari. Den kan vara bra till mycket annat också så jag köpte en stor rulle.

















Dockskåpsfolket kanske tycker om glitter och glamour, guldpaneler i fönstren i vardagsrummet minsann! De borde strykas, men det får duga. Hade tänkt hitta några lagom stora fina pärlor att sätta som knoppar i ändarna av gardinstången, får hålla ögonen öppna.

Kökets tapet kan jag inte riktigt placera, var det i något förrådsrum hemma? Gult och glatt kök har dockorna som ska bo i huset i alla fall. Med en enkel spets och glänsande blommor i gardinstängerna tror jag dockfamiljen kommer att trivas i sitt nyrenoverad kök.

Nya innerdörrar gör inredningen ljusare och nu har dörrarna t o m handtag. Fast de gamla dörrarna är kvar under, de har bara fått ny yta.





Kanterna utåt har slipats och fått nya limlister på och det gör att hela huset ser fräschare ut. Taket borde kanske målas, men vi börjar med att putsa av det. Antagligen kommer det att få sina törnar i lekrummet. Leksaker är till för att lekas med! Men vi ska se om det hittas nån målpyts med lite överbliven takfärg nånstans...

I övrevåningens hall där trappan kommer upp har ett trappräcke i något skede försvunnit. Nu finns materil till nytt - glasspinnar. De ska kapas till rätt längd med en liten såg och sen limmas på plats. Vi kan inte riskera att de små dockbarnen faller och slår sej i trappan, eller hur?

Sen borde det vara klart. En byrå ska skaffas till Rövardotterns rum så att dockskåpet har nånstans att stå, och så ska vi önska dockfamilj och möbler av jultomten i år. Rövarmamman är full av förväntan! Vilken tur att jag inte måste jobba borta på dagarna!

8 kommentarer:

Gammelgård sa...

Så mysigt med ett gammalt dockskåp! Själv hade jag inget som barn, men förra sommaren köpte jag ett på loppis som lillan ska få!
PS. Hur mås det?

Anonym sa...

Vi har oxå ett dockskåp här hos oss som är från barndomshemmet...liknar ert,men är inte i lika gott skick!man blir nostalgisk!Krya på er dit!!Petra

Rövarmam sa...

men Petra, vårat var också väldigt förfallet, men det har ju genomgått renovering. Du som är händig kan säkert fix till erat !

Stina sa...

Va fint det blir!

Anonym sa...

Va fint det blir! Stina

Anonym sa...

Säkert!men tå ja tyckär int att ja riktit har inspiration o tid ti he nu just...men kanske saan naagang.De "leker"nog med det nu i "hobbyrummet",det är ett Bratzhus i nuläge!:-)Petra

Eija sa...

Jassoo här finns ett dockskåp också !! Jag samlar souvenir dockor men dockskåp är också intresant.

Rövarmam sa...

Jå, skåpet eller dockhuset, men inga dockor eller möbler...blir att höra med tomten om han fixar det!