18 september 2007

Mattor och vävning


Den här bilden tog jag i somras på en hantverkarmarknad. Visst är mattan fin? Och tack vare bilden kan man få gjort ett mönster och väva den också.
Jag tycker om att väva, jag har hemvävda trasmattor i så gott som alla rum. Inte för att jag tycker det är så vackert, men för att det är dyrt att köpa mattor och för att det skulle vara bortkastat att inte använda de mattor man vävt.
Nu är det länge sedan jag vävt. Vi har en vävstol som fler samsas om och man kan få vänta på sin tur. När man är gravid ska man inte väva, så därför blev det långdraget med den matta min syster höll på med. Nu fick hon sin baby i Juni och har vävt klart. Men vid det laget är det jag själv som är gravid och inte passar att väva.
Förra gången jag var gravid var jag säker på att jag skulle ha velat ut på skidtur, något jag inte haft det minsta lust för på över 10 år, och inte har jag varit än heller. Men bara för att jag var ordinerad sängläge trodde jag att jag ville skida.
Nu är det likadant med vävningen. Jag ser bilder av mattor, jag funderar på mönster, jag klipper trasor, och tror faktiskt på allvar att jag skulle väva en massa jättefina mattor nu om det bara var möjligt!

2 kommentarer:

Ina sa...

Fast du kan ju alltid väva pyttesmå mattor till det fina dockhuset. Det räcker ju med en bit bräde, spikar & tråd emellan spikarna och så sätter du igång, lite utlopp för vävning får du ju då iallafall :)

Rövarmam sa...

Ina, ett av fynden igår var min lilla bordsvävstol som jag vävde dockhusmattor på när jag gick i lågstadiet! Den slarvade jag med mej hem :-)