19 september 2007

Bland fina fynd och gammalt skräp

Idag började äntligen mamma-barn-gruppens onsdagsträffar. Rövardotterna har väntat och längtat och frågat nästan dagligen om vi ska fara till gruppen och sjunga. Nu är det ordning och reda igen, vi ska leka och sjunga, dricka saft och äta kaka, varje onsdagsförmiddag hela vintern.



På eftermiddagen umgicks vi med mommo och moster och kusin Jim. Visst kan Ronja sköta beibisar själv! Temat för dagen var röjning och sortering i förråd. Dammigt och intressant alltså.

Med förenade krafter fyllde vi några sopsäckar, och målet med projektet torde ha varit att reducera antalet artiklar som kräver förvaringsutrymme. Nu som då gjordes fynd, som till exempel en finfin örknopp och en solhatt från 1973.

Muminmammans förkläde! Sånt kan man inte slänga. Behöver tvättas...och sen borde man sy en muminmammadräkt och kanske få en inbjudan till en maskerad, men i övrigt är förklädet helt ändamålsenligt.

Skor från 60-talet? Har de orkat så länge måste de få vara med ett tag till... Utklädningsgarderoben är ganska imponerande, det finns massor med kläder från olika tidsåldrar, väskor och smycken och hattar och skor och peruker och masker mm. Sådant tar plats, men förrän man anar behöver man klä ut sej till något.

Kristallkronan har hängt i vardagsrummet i mitt barndomshem, nu har den blivit förskjuten till förmån för nyare armaturer. Dess öde är ovisst, rykten om nya rum att lysa upp har hörts, och i väntan på nya tak att hänga i, får den pryda vedlidret.

Efter en innehållsrik dag blir både stora och små trötta. Inte ens Bolibomppa på tv kan hålla Rövardottern vaken denna kväll. Klockan har inte hunnit bli 8 innan hos sover som en stock.

2 kommentarer:

Stina sa...

Den där hatten kommer jag ihåg tror jag :)

Hanna sa...

Haha - jag undrar just om det verkligen blev någonting kastat?

Jag är likadan själv. Har alltid grandiosa planer på att slänga och rensa men det slutar bara med att jag sitter på golvet i en enda röra och nostalgiskt beundrar mina glömda skatter:)

Helt underbart med en kristallkrona i vedlidret!