01 juni 2007

Linneklänningen

Här hänger den nu, klänningen från förra sommaren, som då var så lång att rövardottern snavade i den när hon tultade omkring på sin morbrors bröllop. Nu är den nytvättad och struken och ska användas imorgon. Så fin hon ska vara. Min lilla rövardotter, som skulle heta Elin eller Johanna, men som anlände med svart hår och svarta ögon. Min Ronja. Imorgon är en stor dag för många unga runt om i landet. Skolavslutningar, studenter och examen av olika slag. Det kommer att vara högtidliga tal och den blomstertid nu kommer och rosor i mängder och finklädda människor som ska äta smörgåstårtor och gräddtårtor och dricka kaffe. Presenter och lyckönskningar och hela livet framför sej. Må de få en skön sommar och förstånd att göra det bästa av sina liv.

Skönt att man har allt det där bakom sej...imorgon ska jag bara gå på min sons skolavslutning. Han skjorta är nystruken och han har fjärilar i magen. Betyg. Sommarlov.

Sen ska jag koka kaffe och servera på styvbroderns studentfest, må det bli vackert väder och lagom mycket folk. Rövardottern ser fram emot att vara fin och att vi ska sjunga i skolan, och att vi ska hälsa på mommo och moffa. Äntligen har vi sommaren inom räckhåll! Och den röda huden på mina axlar nu ikväll vittnar om att solen fungerar som den ska trots att vindarna envisas med att vara alltför kalla än i år.

2 kommentarer:

Gammelgård sa...

Va fin hon ska bli,rövardottern!

Anonym sa...

Hej! Du har teiji fin bilder,åv blommor å åv pysslasi vi mosters! Vilken gullo kläning Ronja ska haaaa,ja har int na lillflicko na meir jag... Ha i bra å tack för seinast! Catti