07 maj 2007

"Pickho! Pickho"


Snabbt som ögat bestämde vi oss, vi var redan långt framme i den långsamt ringlande kön utanför punkkibussi. Ursprungligen hade vi bara tänkt vaccinera de tre äldsta rövarna, men eftersom ryktet gick om att man vaccinerar redan från 1 år blev det så att hela familjen tog varsin spruta.

På löpande band togs folket in i bussen och fick en nål i överarmen och kastades ut på asfaltparkeringen med en liten broschyr i näven och ett plåster på sticket.

Det var just i det ögonblick när Rövardotterna landade på asfalten som hon utbrast i ett vilt glädjetjut "Pickho! Pickho!" och klappade sej på armen. Människorna i kön kunde inte annat än skratta. Ett lite barn som är lyckligt över att få vaccin mot fästingburen tbe-smitta? Man kan andas ut, det kan bara inte vara farligt eller smärtsamt, och det var det inte heller.

Men armen kändes lite varm och öm senare på kvällen. Och rövardottern själv har varit lite tröttare än vanligt idag och kändes rätt varm på förmiddagen. Men nu kan vi njuta av villaliv i skärgården i sommar, utan att hysteriska mamman behöver jaga upp sej över varje litet kryp som närmar sej hennes avkomma.




Jag hade stiligt besök ikväll, men jag vet inte om det var en hane eller hona, av den svarta munderingen att döma ser det ut att vara en kostymkille, en datanörd dessutom, för han ville absolut sitta på mitt tangentbord. Och jag är inte den som frivilligt tar i en insekt, så jag hämtade kameran istället.



Inga kommentarer: