27 april 2007

Husflugan

En lite slö och virrig fluga har bott hos oss de senaste dagarna. Den trivs i köket. Den är ensam än så länge, det är skönt. Ja, jag vet inte om flugan tycker det är skönt, men jag tycker det. Ronja har upptäckt tjusningen i att jaga flugor, det är därför husflugan får leva. Lille D på Olivelund han har upptäckt flugorna redan förra säsongen, det har hans mamma berättat. Men nu har vi flugintresset här i rövarkulan.

Jag ska tidigt upp imorgon, ska studera i Vasa. Kvalitativa forskningsmetoder på tapeten. Hoppas det regnar, jag vill inte missa soliga dagar. Idag har vi haft det så skönt, varit mer ute än inne känns det som, och rodnaden på mina kinder är inte bara av bastuvärmen misstänker jag.

Kan träd ha gulsot? Jag bara undrar? Ser konstigt ut...eller är det jag som upptäcker världen med nya ögon för att jag försöker se naturen ur ett barns perspektiv och visa och förklara åt min rövardotter?

Mitt hem är min borg. Borde ha bommat igen dörren idag, verkligen. Men är man ute så är man inte inne, och då städas inget där inne. Klart som korvspad. Men mat har jag lagat. Mätta barn är snälla barn. Ronja lekte så snällt och lunchade med NallePuh och dockan Ben medan jag gjorde i ordning våran riktiga lunch i köket.
Var snäll och notera vilken vishet min dotter besitter: hon äter själv fransk potatis och knackkorv, men åt lille Ben ger hon hälsosam broiler med kokt potatis!

2 kommentarer:

Cia sa...

Ho minsta du ide me flugona? ;)
Rövardotro i klok! (Ja tänkt på ide me matn.)
Ha en bra dag i Vasa imåro!

Hanna sa...

Ronja är helt uppenbart ett mycket klokt och omtänksamt barn;)

Förresten, du rekommenderade ljudböcker och jag har faktiskt varit nyfiken på det ganska länge! Jag undrar bara om det inte går väldigt långsamt? Om man som jag är väldigt otålig och oftast race-läser så blir man kanske tokig av att tvingas acceptera uppläsarens tempo...hm. Måste bestämt testa!