25 april 2007

En alldeles vanlig onsdag

Arbetar du? När ska du börja arbeta igen? Hur länge ska du vara hemma? Saknar du inte arbetet? Frågor av denna sort får jag dagligen. D-a-g-l-i-g-e-n. Känner mej som en papegoja som upprepar samma svar om och om igen...Ja, jag är hemma, tills hon är 3 år, hösten 2008, jo, jag kan sakna arbetet ibland men jag trivs jättebra hemma och barnen behöver mej.


Såhär söt var rövadottern idag innan vi åkte iväg till mamma-barn-gruppen. "När-det-stormar-gruppen", heter det hos oss...favoritsång.

När vi kom hem från lek och sång satt vi en stund i sandlådan och lät vårsolen skina på oss.

Bredvid oss i rabatten tittade dessa yrvaket upp ur den fuktiga myllan. Se men inte röra! Vad de vita blommorna heter får någon annan hålla reda på.

Efter lunchen, som bestod av de vanliga potatisarna och morötterna med malet kött, tog vi en riktigt långpromenad med sittvagnen. I rövarmammans öron dinglade sladdarna till mp3n med en ljudbok av Anna Jansson. De fyra sista och mest spännande kapitlen gjorde att det var irrelevant att vägen var nygrusad och de små vagnshjulen ständigt fastnade. Ronja satt tyst och tittade sej omkring, på fåglar och fjärilar och allt annat smått som vaknat till liv.
När vi kom hem drack vi kaffe och åt Pirkkas riskakor med choklad. Sen tog vi en mysig tupplur. Det var min arbetsdag. Inte så hög lön i sedlar och slantar mätt. Men jag känner mej rik.

1 kommentar:

Hanna sa...

Vilken underbar dag och fin beskrivning! Just nu skulle jag kunna hugga av mig ett par tår för att få vara hemma med Salma och leka i solen. Men i höstas då jag var mammaledig höll jag på att förgås av tristess. Jag är krånglig jag;)